Veelgestelde vragen

Wil je meer weten over energie afnemen via Agem? Benieuwd hoe het in elkaar steekt? We hebben alle antwoorden voor je verzameld. Hieronder staan ze per categorie vermeld. De komende tijd zullen we deze pagina verder aanvullen.

Het maandelijkse voorschotbedrag.

Met een termijnbedrag (‘voorschot’) betaal je iedere maand vooraf alvast een deel van jouw jaarlijkse energienota. 

  • Hoe berekent Agem de hoogte van het termijnbedrag?
  • Agem schat in hoeveel energie je het komende jaar zal gebruiken. Daarbij bekijken we hoeveel energie je de afgelopen jaren hebt gebruikt. Het termijnbedrag bestaat uit meerdere componenten: de levering van gas en stroom, overheidsheffingen, netbeheerkosten, vaste leveringskosten en btw.

  • Wanneer wordt mijn termijnbedrag afgeschreven?
  • Het termijnbedrag wordt altijd op de 25e of de 5e dag van de maand afgeschreven. Mocht de 25ste of de 5de dag van de maand in het weekend vallen of een feestdag zijn, dan incasseren wij na het weekend of feestdag. 

     

  • Wanneer moet ik het 1e termijnbedrag betalen?
  • In de bevestiging van jouw nieuwe contract met Agem staat het nieuwe termijnbedrag. Binnen 2 maanden na de ingangsdatum van het contract mag je de eerste rekening verwachten.

    Een slimme tip van ons: Zet geld opzij voor elke maand dat je nog geen energienota hebt gekregen. Zo krijg je later geen problemen met betalen.

  • Waarom werd na mijn overstap twee keer een termijnbedrag afgeschreven?
  • Als je bij ons bent gestart op of na de 18e van de maand, heb je onze reguliere facturatieronde gemist waarbij we de facturen opmaken voor de volgende maand. Om te voorkomen dat je direct een termijn achterloopt t.o.v. het leveringsjaar, draaien we in de eerste week van de maand een extra facturatieronde. Die termijn wordt halverwege de maand afgeschreven. De reguliere termijnronde wordt vervolgens op de 25e of de 5e dag van de maand afgeschreven.

     

  • Welke betaalmogelijkheden biedt Agem aan?
  • Je kan via automatische incasso betalen of handmatig op factuur. Als je handmatig betaalt, mailen wij je maandelijks de termijnfactuur. Een betaling kun je handmatig voldoen onder vermelding van klantnummer en factuurnummer. Mocht je op een andere manier willen betalen, neem dan even contact met ons op.

  • Kan ik een betalingsregeling treffen?
  • Het kan een keer gebeuren dat je je factuur niet meteen kunt betalen. Je kunt (onder bepaalde voorwaarden) met Agem een betalingsregeling treffen, zodat je je factuur in delen betaalt. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op.

  • Wat gebeurt er wanneer ik alle termijnen heb betaald?
  • Één keer per jaar krijg je de jaarafrekening. Wij weten dan drie dingen. Namelijk hoeveel energie je dat jaar hebt gebruikt, hoe duur die energie was en hoeveel je iedere maand al aan ons het betaald met het voorschotbedrag (termijnbedrag). En zijn dan drie mogelijkheden:

    1. Je hebt genoeg betaald.
      Het bedrag van de 12 termijnbedragen samen is hetzelfde als het bedrag van de jaarafrekening. Dan gebeurt er niets.
    2. Je hebt te veel betaald.
      Het bedrag van de 12 termijnbedragen samen is hoger dan het bedrag van de jaarafrekening. Je hebt dus te veel betaald en daarom zullen wij dit zo snel mogelijk terugstorten op je bankrekening of trekken dit bedrag af van het volgende termijnbedrag.
    3. Je hebt te weinig betaald.
      Het bedrag van de 12 termijnbedragen samen is lager dan het bedrag van de jaarafrekening. Je hebt dus te weinig betaald. Je ontvangst geen extra rekening, het openstaande bedrag van de jaarafrekening wordt automatisch geïncasseerd of dit maak je zelf naar ons over.

    Het is goed om te weten dat je nooit rente over jouw termijnbedrag hoeft te betalen.

  • Hoe verander ik de hoogte van mijn termijnbedrag?
  • Wil je meer of minder gaan betalen per maand? Bel dan met onze klantenservice en leg uit welk termijnbedrag je voortaan wilt betalen. Zij kunnen dan met je meedenken en je hierover adviseren.

    Ga je meer energie gebruiken?
    Dan is een hoger termijnbedrag meestal geen probleem.

    Ga je minder energie gebruiken?
    Bijvoorbeeld omdat je je huis net hebt geïsoleerd, of omdat je zelf energie gaat opwekken met zonnepanelen? Dan kun je bij de klantenservice vragen om een lager termijnbedrag.

    Soms stijgen de prijzen van energie sneller dan dat wij vooraf hadden gedacht. Dan kan het voorkomen dat wij tussendoor het termijnbedrag verhogen. In dat geval ga je per maand meer betalen. We gaan je uiteraard hierover vooraf informeren zodat je niet verrast wordt.

De jaarlijkse energierekening.

Agem berekent pas aan het eind van het jaar hoeveel energie je precies hebt gebruikt. En hoeveel dat kost. Dan sturen wij je de jaarafrekening (energienota).

  • Wanneer krijg ik mijn jaarafrekening?
  • De eerste jaarafrekening ontvang je nadat je 12 maanden bij ons klant bent. Als je een slimme meter hebt, lezen we de meterstanden voor je uit. Als je geen slimme meter hebt, vragen we je rond dit moment om je meterstanden door te geven.

    Wij berekenen de energiekosten met behulp van jouw meterstanden. 1 keer per jaar geef je de meterstanden van je elektriciteitsmeter en/of gasmeter aan ons door. Een slimme meter geeft de meterstanden elke maand automatisch door. Het verbruik, vermenigvuldigd met de tarieven die wij hebben afgesproken, zie je vervolgens terug op je jaarafrekening.

  • Waaruit bestaan de energiekosten?
  • Je energiekosten bestaan uit meerdere componenten: de levering van gas en stroom, overheidsheffingen, netbeheerkosten, vaste leveringskosten en btw. 

    Hier vind je meer informatie over belastingen op energie.

  • Wat zijn leveringskosten?
  • Dat zijn de kosten die Anode Energie maakt als energieleverancier* om jou de energie te leveren. De leveringskosten bestaan uit vaste en variabele leveringskosten. De vaste kosten bestaan onder andere uit administratieve kosten. Energieleveranciers mogen in Nederland zelf bepalen hoe de hoogte van de leveringskosten zijn. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert deze tarieven. 

    *Wij zijn wederverkoper van energieleverancier Energie I&V, tevens handelend onder de naam Anode Energie. Wij hebben zelf geen vergunning voor levering van energie. Je sluit het energiecontract met Anode Energie. Anode Energie levert energie en stuurt jou de energienota’s. Met vragen of klachten over de energielevering kun je wel bij Agem terecht.

  • Wat zijn netbeheerkosten?
  • Agem brengt ook kosten namens de netbeheerder in rekening en dit bedrag bestaat uit een aantal componenten: capaciteitstarief en vastrecht, periodieke aansluitvergoeding en het meettarief. Dit zijn vaste bedragen, die los staan van jouw eigen energieverbruik. Daarom staan ze opgeteld als ‘netbeheerkosten’ op jouw energienota.

    De netbeheerkosten worden soms ook wel transportkosten genoemd. Je betaalt deze kosten voor het transport van energie naar je huis. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaalt hoe hoog deze bedragen mogen zijn. Hier hebben wij geen invloed op.

  • Welke belastingen betaal ik over energie?
  • Je betaalt verschillende belastingen via de energienota. Dat gaat om energiebelasting, btw en een ‘Opslag Duurzame Energie’. Met deze belasting stimuleert de overheid investeringen in duurzame energie. Heb je specifieke vragen over deze belastingen? Bel dan met de Belastingdienst. 

    Teruggaaf energiebelasting: Per elektriciteitsaansluiting geldt een belastingvermindering. Je krijgt deze belastingvermindering omdat de Belastingdienst een deel van het energieverbruik als basisbehoefte ziet. Over dat deel betaalt je geen belasting. Wij verrekenen de belastingvermindering met de energierekening. Wie in een jaar minder energiebelasting betaalt dan het bedrag van de belastingvermindering, krijgt toch de volledige belastingvermindering. Verhuist je binnen de verbruiksperiode van een jaar? Dan wordt de belastingvermindering naar evenredigheid berekend.

     

  • Hoe wordt mijn gasverbruik bepaald?
  • Je gasverbruik is anders dan het verschil tussen de meterstanden vanwege de calorische waarde. De factor van de calorische waarde wordt bepaald door jouw netbeheerder. De calorische waarde is de verbrandingswaarde van gas. Deze waarde meet hoeveel energie één kubieke meter gas oplevert. Deze waarde verschilt per gebied waar het gas wordt gewonnen. Om iedereen dezelfde prijs te laten betalen, wordt er een factor op je verbruik toegepast. Dit is afhankelijk van de calorische waarde van het aan jou geleverde gas. Zo betaalt iedereen voor dezelfde verbrandingswaarde van het aardgas.

  • Waar kan ik mijn verbruiksgegevens inzien?
  • De verbruiksgegevens staan op je eindafrekening van het jaar ervoor. Hierop kun je je gas- en stroomverbruik terugvinden. Als je deze gegevens niet meer hebt, kun je contact opnemen met je energieleverancier. Je energieleverancier kan de verbruiksgegevens voor je achterhalen.

    Indien je energie afneemt via Agem dan kun je je eigen gegevens inzien op jouw klantenportaal 'MijnAgem'. Log hier in en klik in het menu rechts op 'Verbruik'. Je kunt hier ook jouw gegevens inzien en wijzigingen doorgeven.

Verhuizing? Overstappen?

Verhuis je of stap je over naar een andere energieleverancier? Dan krijgt je van ons een eindafrekening. Dit wordt ook wel een eindnota genoemd. Je krijgt de eindnota binnen 6 weken na het einde van jouw contract.

  • Waarom krijg ik nog een rekening van mijn oude leverancier?
  • Iedere energieaanbieder heeft een vast moment voor het maken van de rekeningen. Als jouw overstap naar Agem nadat moment in de maand heeft plaatsgevonden, was je oude leverancier nog niet op de hoogte van je overstap en brengen ze een termijnfactuur in rekening voor de nieuwe maand. Op de eindafrekening zullen zij alle gemaakte en betaalde termijnfacturen crediteren.

Energietarieven van Agem.

Naast groen is onze energie ook nog eens voor een flink deel Achterhoeks, waardoor je niet alleen het klimaat maar ook de lokale economie ondersteunt! 

Meer over de energietarieven

Wil je meer weten over energie via Agem?

Dan staan wij je graag persoonlijk te woord om jouw vraag te beantwoorden. Je kunt ons bereiken via: